HTML

Nyílt levél a felsőoktatásról

Téged sem vesznek fel az egyetemre? Te sem mehetsz oda, ahova szeretnél!

Friss topikok

  • Gabó Kocka: Most akkor a tudásért vagy a papírért nem fizetsz? Döntsd el! Ha meg az állam fizetné, akkor az ál... (2012.02.21. 07:15) NYÍLT LEVÉL A FELSŐOKTATÁSRÓL

Archívum

NYÍLT LEVÉL A FELSŐOKTATÁSRÓL

2012.01.27. 02:48 IloveHungary

Nem tudok elég dühös lenni, már kinőttem abból a korból, amikor minden úgy magával ragadott, hogy kisregényeket írtam volna a rossz kedvemtől vezérelve. De most úgy gondolom, kötelességem felemelni a szavam a felsőoktatási helyek megnyirbálása miatt.

 
Kedves Hoffmann Rózsa, kedves kormány!
 
18 éves vagyok. Világéletemben jeles tanuló voltam, az általános iskolát 8 tantárgyi dicsérettel, a gimnáziumot kitűnő bizonyítvánnyal fejeztem be. Nyelvvizsgáztam, ötösre érettségiztem, tettem egy emeltszintű vizsgát is, továbbá jelenleg 0-24 órában tanulok azért, hogy egy második nyelvből is lehessen középfokú papírom.
 
Mindezt azért kell tennem (ezt a 25 év feletti olvasók talán nem is gondolnák, náluk még sokkal egyszerűbb volt...), mert sehogy sem elég a pontszám, és az egész pontszámítási eljárás is maga a katasztrófa. Igen, pontok alapján van a felvétel a felsőoktatásba, semmi más nem számít. Nem kell önéletrajzot beadni, nem kell felvételit írni, nem hívnak be beszélgetni, nem kérdezik meg, miért akarsz az adott szakra járni, nem kell érvelned a rátermettséged mellet. Egy pontszám vagy, ami vagy elég, vagy nem.
Hogyan bizonyíthatod a rátermettségedet egy adott szakra? Sehogy. Maximum azt tudod bebizonyítani, hogy sok pénzed van (egy nyelvvizsga -mellyel növelheted a pontjaid számát- 30 ezer forint, a felkészítő magántanár -hiszen a középiskolákban sokszor csapnivaló az oktatás- egy vagyonba kerül), vagy pedig azt, hogy egy bazi nagy lexikon van az agyad helyén, és olyan vakmerő vagy, hogy mindenből emelt szintű érettségire jelentkezel, emellett annyira nincs szociális életed és semmi dolgod (anyu-apu főz, mos, takarít helyetted), hogy ráérsz a nap 24 órájában magolni. A lexikon agyhoz nem feltétlenül társul intelligencia, sőt! Az ezzel a tulajdonsággal rendelkező emberek sokszor gyengébbek a logika terén. Márpedig sok olyan szak van az egyetemeken, amelyekhez nélkülözhetetlen a gondolkodás...
 
Állandóan attól hangos a média, hogy micsoda istenverte túlképzés van, csak úgy hemzsegnek a diplomások. Igen? És akkor most azokat az okos gyerekeket kell megszívatni emiatt, akik 12 évet tanultak a közoktatásban jeles eredménnyel?
Évekkel ezelőtt szinte bárkit felvettek államilag támogatott helyre, aki írt egy jó érettségit. Ma az államilag támogatott helyekre piszok nehéz bekerülni.
 
Tudja kedves Hoffmann Rózsa, hogy mi a probléma?
Az, hogy még a mostani emeléssel is csak 240 (!) pont kell ahhoz, hogy valaki bekerülhessen költségtérítéses helyre az egyetemekre/főiskolákra! Nem hozzáértők nyelvére lefordítva: AKÁR MILYEN HÜLYE, HENYE, TRÓGER IS VAGY, HA VAN PÉNZED (és a szüleid noszogatására beadod a derekad... hátha lesz belőled valaki), PROBLÉMA NÉLKÜL BEKERÜLHETSZ A LEGJOBB EGYETEMEKRE IS, és vígan elvégezheted őket, hiszen a fizetős diákokat általában végigrugdossák...
A 240 egy borzalmasan alacsony pontszám, amely összekaparásához elég két darab gyenge középszintű érettségi is, vagy egy közepes gimnáziumi bizonyítvány.
Túl sok a buta, elhelyezkedni képtelen diplomás? Nos, ennek ez az oka.
 
Az, hogy most az államilag támogatott helyeket megfelezték, az nem azért van, hogy ne legyen akkora túlképzés (ugyanmár... hiszen akkor csak annyi lenne a teendő, hogy a költségtérítéses helyek pontszámát megemelnék), ez a helycsökkentés kizárólag spórolás miatt következett be.
 
Kedves Hoffmann Rózsa! Legyenek szívesek a költségtérítéses helyek ponthatárát 340-re emelni!
Ez azt jelentené, hogy azok mehetnének egyetemre, akik a gimnáziumi éveik alatt összehoztak egy négyes-ötös bizonyítványt, illetve jó eredménnyel érettségiztek. Higgye el, egyből megemelkedne a diploma presztízse...
Az állam pedig ne csak a lexikonokat, hanem az igazi okos, találékony fiatalokat is támogassa! Adják vissza a felsőoktatási intézményeknek a felvételiztetés lehetőségét! Emeljék ki a tehetségeket, szabadítsák fel őket a pontszámok súlya alól!
 
Kedves oktatásért felelős Államtitkár-Asszony!
Engedje meg nekem, hogy beszéljek a személyes problémámról is. Két éve kinéztem magamnak egy főiskolát, azon belül pedig egy teljesen nekem való szakot. Ízig vérig odáig vagyok az ott tanulható tantárgyakért, a felvehető szakirányért (amit a diplomámban majd látni szeretnék, s amellyel kizárólag ebben az iskolában találkoztam), a suli épületéért, hangulatáért. Én nem a "papírért", hanem a tudásért szeretnék oda járni. 
 
Ma kiderült, nem tehetem.
 
Nem tehetem, ugyanis a főiskola a 2012-13-mas évre EGYETLEN ÁLLAMILAG TÁMOGATOTT HELYET NEM KAPOTT, így csak költségtérítéses helyre jelentkezhetnék, s a későbbiekben sem "igazolhatnék át" államilag finanszírozott helyre, ugyanis nincs hely, ami a későbbiekben megüresedhetne számomra. A szüleim nem tudnak 1,7 M forintot kifizetni a tanulmányaimért -sőt... pofám sem lenne azért sanyargatni 3 évig az egyébként létminimumon élő családomat, hogy szerezzek egy diplomát, ami a mai viszonylatban "szart sem ér"-. Diákhitel 2%-os kamatra? Ez egy vicc. Én nem fogom magam eladósítani egy papírért!
 
Mégis mit ajánl kedves Hoffmann Rózsa? Várjak éveket, hátha egyszer észhez térnek az oktatásért felelős emberek?!
Önök most olyan fiatalok életét teszik tönkre, akik 6 éves koruk óta stresszeltek, minden házifeladatot megcsináltak, minden dolgozatot négyes-ötösre írtak, minden órára készültek, mindenből ötösre érettségiztek.
 
És tudja, én szeretem Magyarországot, szeretek itt élni. És itt is szeretném leélni az életem, nem akarok külföldre menni, én itthon szeretnék dolgozni, én a Magyar Államnak szeretnék adózni. Szerintem megérdemelném, hogy ott tanulhassak, ahol szeretnék, és az állam maximálisan támogasson mindenben, ha már én is maximálisan támogatom őt.
 
Köszönöm, hogy elolvasta!
Andrea

12 komment

Címkék: felsőoktatás hely tanulás egyetem probléma keretszámok rózsa főiskola államilag támogatott költségtérítéses hoffmann

A bejegyzés trackback címe:

https://nyiltlevelafelsooktatasrol.blog.hu/api/trackback/id/tr873881678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

i matee i 2012.02.01. 15:09:30

A kurva annyát aki ezt írtam. Úgybizony. A dubrovnyiki láncfűrészes ontsa ki a belét. A hülye bunkójának miért baj az hogy 3-as átlagú diákok is mennek egyetemre? Mi a faszt árt az őneki?

Szmasi 2012.02.01. 19:24:59

Kedves i matee i!
Először tanulj már meg magyarul normálisan, aztán pofázzál bele mások életébe!
A hülye bunkójának mi a baja? Az a baja, baszd meg, hogy széttanulta a fejét egész életében, azért tanult, hogy majd szerezzen egy rohadt diplomát, meg egy rohadt állást, és el tudja tartani a családját! Persze ez mind le van szarva, ha milliárdos az anyád, az olyan segghülyéket is felveszik akár elméleti fizikusnak is, mint te! Neked mi a faszt árt az, hogy leírja a véleményét, megjegyzem, jogosan?!
De legalább röhöghettem egy jót. "A kurva annyát aki ezt írtam." Szerintem is a kurvaannyát !
Remélem a megfogalmazásom megfelelt az agyi szintednek, és lehetővé tette, hogy felfogd, amit mondani akarok... hoppá. Ezt az utolsó, nyakatekert mondatot is fel bírtad fogni? Nem túl megerőlteti a kicsi agyacskádnak...?

Szmasi 2012.02.01. 19:25:57

megerőltető*
Kevés ember tud annyira felhúzni, hogy még én is hülyeségeket írjak, őszintén gratulálok! :)

Konyak zászlós 2012.02.01. 20:52:14

@i matee i:
Azért fáj neki, mert a magadfajta gyök kettőkkel van tele az egyetem. A felsőoktatás szellemi elitképzés; akit éppen csak átrúgdosnak az érettségin az ne menjen egyetemre. Nem jár mindenkinek.

Konyak zászlós 2012.02.01. 21:04:27

Egyébként a levél írójának annyit, hogy a diákhitel 2%-ra még nem adósságba verés, az USA-ban nincs diákhitel és még a tandíj is magasabb mint nálunk. Ha tudni akarsz, akkor áldozz is rá, ne az államtól várd el, hogy elitnek képezzen!
Mindenesetre per pillanat megértem a felháborodásod, mert én sem fizetnék addig egy fillért sem, amíg nincs minőségi oktatás, amivel piacképes állást kaphatok a képzés után a megszerzett tudásommal. Magyarul kapjak is valamit a pénzemért, olyan állást amiből vissza tudom fizetni a diákhitelt később.

Szmasi 2012.02.01. 22:15:02

Azért az USA-ban a fizetés is magasabb, mint nálunk...

i matee i 2012.02.02. 18:10:41

Csakhogy sokan azt felejtik el hogy Magyarországon az egyetemek munkanélküli képzők. Akinek meg nem tetszik hogy más is jár egyetemre nem csak ő az kapja be. Ja és lehet neked bármilyen kitűnő tanulmányod ha nincs ismeretséged úgyse kapsz normális állást.

Randomize 2012.02.04. 13:52:59

@i matee i:
Látod ezzel van a baj. Egy normális színvonalú oktatásban kapkodnának az egyetemistákért, ha van ismeretsége ha nincs. Ha kapsz se lesz kellően megfizetett, nekünk igazgató azt mondta érdemesebb kimenni külföldre, és egészbe visszafizetni, mert így is többet lehet megtakarítani.
Középsulimban 2 szaktanár lépett külföldre 2 év alatt. Pedig értették a dolgukat, sajnos helyükre képzetlen lusta gyökerek léptek. Ha így megy tovább hiába lesz több támogatott műszakis hely, ha már korábban elmegy a gyerek kedve az egésztől.(Info prog felkészítő szaksuli)
Már régen is tudták hogy az oktatásba fektetett pénz, ha jó helyre teszik, duplán jön vissza a következő generációnak. Sajnos ahogy egyre többet bolygatják úgy dől össze az egész rendszer. Ha nem állítunk JÖVŐ időben is gondolkozni képes embereket vezetői pozícióba az országunknak lőttek.

Randomize 2012.02.04. 13:55:47

És még annyit hogy akkor erősítsék a szakképzések színvonalát, adjanak a diákoknak alternatívát a továbbtanulásra. Ahogy mondtam tőlünk a 2 távozott szaktanár közül az egyik tartotta a 2 éves továbbképzést, így hogy ők nincsenek senki nem fog oda menni. Pedig onnan is kerültek ki olyan emberek akik el tudtak helyezkedni. Szép jövő :)

gangsterlady 2012.02.11. 18:16:20

Én szerencsére tavaly érettségiztem, és idén be is kerültem államilag támogatottan arra az egyetemre, ahova járni szerettem volna. Ha viszont én is a jól-megszívatott-idén-érettségizők közé tartoznék, biztos, hogy kimennék külföldre tanulni. A bécsi egyetemekre bizonyos szakokra szinte bárkit felvesznek (csupán bent maradni nehéz), Münchenben és más német egyetemeken "csak" 500 euro a tandíj/ szemeszter. Nyilván feltétel a minimum német nyelvtudás, emellett a koleszok és az albérletek ára is valamivel drágább, de legalább olyan diplomád lesz, amit itthon és külföldön egyaránt értékelnek.

Gabó Kocka · http://kockakolto.blog.hu 2012.02.21. 07:15:26

Most akkor a tudásért vagy a papírért nem fizetsz? Döntsd el!
Ha meg az állam fizetné, akkor az állam adósodna el a papírodért.

Nekem a Rózsa nevével fémjelzett dolgokkal az a bajom, hogy a kapkodás és a hirtelenség látszik rajtuk. Ez nem jó munkára vall.
süti beállítások módosítása